۱۳۸۷ دی ۹, دوشنبه

حجت صارمی طی نامه ای از کرزای............

حجت صارمي ، رونوشت نامه اش به رئيس جمهور افغانستان را به دفتر هفته نامه فرستاده است .در اين نامه كه طي آن به فعاليت دوساله خبرنگاري شهيد محمود صارمي در آن كشور و انعكاس دشواري هاي زندگي و مظلوميت مردم شريف افغان در رسانه هاي جمعي اشاره شده است ، ضمن اعتراض به عدم اقدام جدي در شناسايي ، تعقيب ، دستگيري و مجازات عاملان شهادت هولناك هشت ديپلمات ايراني و نيز برادر شهيدش ، خواستار رسيدگي حامد كرزاي به اين موضوع و برآورد تبعات حقوقي آن برابر عرف و كنوانسيون هاي بين المللي شده است
+ نوشته شده توسط saremi در 23 Nov 2008 و ساعت 0 AM
GetBC(313);
یک نظر
نامه همسر مهرداد قاسمفر به رییس جمهور
نامه همسر مهرداد قاسمفر به رییس جمهور
جمعه 2 تیر 1385
آفتاب: خانم ماهرخ غلامحسين پور همسر مهرداد قاسمفر سردبیر ایران جمعه که به علت چاپ یک مطلب طنزآمیز به همراه مانا نیستانی ، کاریکاتوریست ، در زندان به سر می برد در نامه ای سرگشاده به محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران خواستار آزادی همسرش شد.
ماهرخ غلامحسين پور در نامه خود آورده است : " امروز يكماه است كه تير چراغ برقها را به اميد بي سببي شماره مي كنم و هر شب پاي سجاده خدا را به عمر سبكبار درخت" مخيلو" قسم مي دهم كه همسرم را هر چه زودتر به خانه بي چراغ و بي نور من برگرداند .
وی که خود خبرنگار ايرنا است در این نامه نوشته است: دلم مي خواهد خدا به زبان ساده قابل فهم بندگان ساده دلش ، به زبان ساده دايره المعارف فارسي ، به زبان ساده "تصميم كبري " و "شب بود ، ماه پشت ابر بود كودكي " به زبان ساده روزهاي خالي بي مرزها ، بي جاده ها ، بي نقشه ها و بي كشورهاي دور و به زبان ساده روزهاي كپر و جغرافياي پنج ريالي كرايه تاكسي ، به من بفهماند كه گناه عقوبت نكرده ي " مهرداد" چه بوده است ؟
هفده سال است كه مهرداد را كه هميشه عاشق تماميت ارضي كشورش بوده مي شناسم هم او كه دستهايش هميشه آشيانه پرندگان باران خورده بوده است ، او كه شبها براي گرسنگي و رنج انسانهايي در آنسوي كره خاكي اشك مي ريخته است و هم او كه وقتي نيست روزهاي نيامده ام بي صاحب مانده است ، بي آفتابي كه هر روز برمي تابد بر جهان و اين روزها برمن برنمي تابد ، بي مرغكي كه دانه برمي چيند بر ايوان خانه ي همسايه !
هر روز خبري تازه دلم را مي لرزاند ، ايمان دارم كه تصور توهين به هيچ انساني در مخيله مهرداد نمي گنجد او كه حتي در محافل دوستان اجازه طرح طنزو لطيفه هايي را كه حاوي پيام توهين آميز به مليت يا قومي بود نمي داد و هم او كه سالها به عنوان فرمانده توپ براي نجات تماميت ارضي كشورش در مرز بين خون و حماسه جنگيده بود و در اين راستا نشان لياقت و شجاعت گرفته بود ، از خودم مي پرسم مهرداد چطور مي تواند با هدف و مقصودي از پيش تعيين شده نسبت به چاپ كاريكاتوري اهتمام كند كه دل هموطنانمان را بيازارد مگر مي شود انساني كه بزرگترين دغدغه ي امروزش دلتنگي هموطنان و بيكار شدن دوستان روزنامه نگاري است كه غم نان آنان
بيش از نداري خودش رنجش مي دهد سزاوار واژه "اشد مجازات "باشد
اگر واژه "اشد مجازات " سزاوار شاعري است كه به تمام پيشنهادهای اغواگرانه زندگي پشت پا مي زند تا به اصولش و كشورش وفادار باشد پس مجازات امثال "بيجه" و سركردگان مافياي قاچاق و امثالهم بايستي چگونه باشد؟
اين حرفها را مي زنم نه از باب درخواست بخششي و يا احيانا منزلتي ،بلكه اعتراف مي كنم تمام كساني كه همسر مرا مي شناسند معترفند به اين كه همواره او را به اعتبار دانستگي ، فروتني و روشن جاني به قاعده اش كه وجه مميزه ي بركشيدگان و فرومايگان است مي شناسند و مي دانند او كه قادر نيست حتي شاپركي را بيازارد پس چگونه مي تواند به قلب انسانهايي كه به خاطر عشق به آنان رنج توانفرساي قلم زني را بر خود هموار كرده است راضي شود؟
من هم يك روزنامه نگارم و نمي توانم مطالبات بحق قوم ترك را ناديده بگيرم و مي دانم كه مهرداد هم اگر زندان نبود با هر اعتراض بحقي شريك و يكصدا مي شد اما نه من و نه اذهان بيدار ديگر روزنامه نگاران و صاحبان انديشه ، نمي توانند دستهاي نابكاري را ناديده بگيرند كه در پيشامدن اين بحران عامدا ريشه هاي درخت وحدت ملي و همدلي را در كشورمان نشانه گرفتتد.
اين نهايت بي انصافي است كه تمام علل و انگيزه ايجاد حركت خودجوش ملت آذربايجان را كه ريشه در برخي ندانم كاريهاي داخلي،اعمال سياستهاي تبعيض آميز اقتصادي ، فرهنگي و اجتماعي داشته است به پاي يك كاريكاتور ساده كه از سر سهو و سنگيني بار كار روزنامه نگاري و به اشتباه چاپ شده است بنويسيم و با اين تجاهل ، ارزش و اعتبار اين اعتراض را تا اين حد تنزل دهيم و يا وانمود كنيم كه آذري زبانهاي كشورمان به بسته شدن و پلمب شدن رونامه ايي كه هفت هزار نفر نيروي حرفه ايي و خانواده هاي وابسته دارد و اكثريت قريب به اتفاقشان نيز آذري زبانند و يا با قرباني كردن يكي دو نفر انسان بي گناه به تمام مطالباتشان دست يافته اند.
آخر كدام صاحب انصافي باور مي كند كه اين بحران فقط و فقط از سوي يك شخصيت فرهنگي و نه سياسي !كه به اعتراف همگان به هيچ گروه و جناح خاصي نيز وابستگي ندارد از روي سو نيت انجام شده است اين در حالي است كه با نگاهي به شماره هاي گذشته اين نشريه ضميمه ايران مي بينيم بارها و بارها و به كرات مطالب علمي و آموزشي از زبان حيوانات و با لهجه هاي گوناگون چاپ شده و هرگز نيز شائبه توهين و تحقير براي كسي ايجاد نشده بود خصوصا كه در فضايي كه منطق طنز بر آن حاكم است هيچ چيز جدي نيست هموطناني كه كمي با حساسيت بيشتري به اين ماجرا نگريسته اند به خوبي دريافته اند كه مسائل حاشيه ايي همچون "بازي تيم تراكتورسازي و هما، برانگيخته شدن حساستهايي نسبت به شعار"ستاره پارسي " براي تيم ملي در جام جهاني و سوء استفاده تعدادي
هرج و مرج طلب آشوبگر كه تلاش كردند تحصن صنفي دانشجويان دانشگاه تبريز را با اعتراضات قومي و جدايي طلبانه دامن بزنند " منجر به ايجاد اين بحران شد .
در همه دنيا مرسوم است كه يكبار عذر تقصير طلبيدن اهالي مطبوعات را دال بر برائت آنان بدانند اين در حالي است كه دست اندركاران "ايران جمعه " به محض ايجاد كدورت ، پيرو اخلاق حرفه ايي با تاكيد بر فقدان هر گونه سوء نيتي در چندين نوبت از هموطنان آذري زبان معذرت خواهي كرده و پوزش طلبيدند!
از سوي ديگر به عنوان يك خبرنگارو يك هموطن بسيار مايلم از شما بپرسم كه اگر اين سهو و خطا از جانب كاريكاتوريست و سردبير" ايران جمعه" كه يك نشريه ضميمه ايران است حادث شده پس چه ارتباطي به بيكار شدن هفت هزار نيروي زبده و حرفه ايي عرصه خبر و اطلاع رساني و خانواده هاي آنان دارد كه هم اكنون به عقوبت سهو اين دو تن ، دچار مشكلات مالي ، ناامني روحي و شغلي شده اند ؟
بر اساس نظر سنجيهاي انجام شده روزنامه ايران از روزهاي نخستين حضورش در جامعه مطبوعاتي كشور موجب پيشرفت معلومات و دانش عمومي و نيز پيشبرد اهداف قانون اساسي در كشور شده است و آيا بستن يك روزنامه معتبر و مقبول اذهان عمومي ، محروم كردن مردم از يك پنجره گشوده شده بر دنياي اطلاعات و آگاهي بخشي نيست ؟
وی در پایان نامه خود تاکید کرده است: "مانا نيستاني " و "مهرداد قاسمفر" نه جانيان بالفطره بلكه فرزندان اين سرزمينند ، آنان از كره مريخ نيامده اند و چراغشان در اين خانه مي سوزد آنان روزنامه نگاراني هستند كه رنج اعتلاي اين مرز و بوم را بردوش مي كشند و چرا كه اگر اين غم را نداشتند همانند بسياري از جوانان ديگر به مشاغل كم دردسرتري روي مي آوردند تا هم از نعمات اين دنيايي برخوردار باشند و هم ا ينكه ناچار نباشند به گناه نكرده در حبس بمانند و هر گونه توهين و افتراي ناروايي را متحمل شوند.
آبسياري از نخبگان و اصحاب قلم و مطبوعات و افرادي كه به نوعي داراي مسووليت سياسي هستند و تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه مفتخر به قوميت و زبان آذري هستند با من تماس مي گيرند و ازشبهه ايجاد شده اظهار شگفتي كرده و اعتراف مي كنند كه هيچ اشتباه و يا توهيني در اين كاريكاتور نمي بيينند و خواستار بازگشائي روزنامه ايران و رها شدن دو روزنامه نگار زنداني هستند.
امروز روزهاي پايان خرداد ماه است و دو سه روزي به سالگرد تولد مهرداد(يكم تيرماه ) بيشتر نمانده است ، جيب كودكم را به اميد تراشه ايي زندگي مي كاوم ، وامانده ام به سوالات طاق و جفت او و پي جوييهايش در مورد پدرش چه پاسخي بدهم ، رو به قبله به سمت و سوي قبيله بي كسي مي ايستم همچون درخت نيايشگري كه به تمناي نمكي آب به دعاي آخرينش ايستاده باشد و با يقيني اندوهناك دعا مي كنم كه "مهرداد " روز تولدش به خانه برگرددد و چراغ خاموش خانه ام را روشن كند.
+ نوشته شده توسط saremi در 28 Jul 2008 و ساعت 0 AM
GetBC(217);
آرشیو نظرات
دنياي پرمخاطره خبرنگاران

دنياي پرمخاطره خبرنگاران
تهران-خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا): حرفه خبرنگاري، حرفه اي بسيار جذاب ولي داراي آسيب ها و خطرات بي شمار است. در اکثر موارد مخاطبان رسانه ها از مخاطرات و سختي هاي آن بي خبرند و با فراغ بال صرفا به ورق زدن روزنامه ها و مجلات يا تعويض شبکه هاي تلويزيوني مي پردازند و از رويدادهاي سراسر جهان آگاه مي شوند.
آشنايي مخاطبان با مسائل و خطرات فعالان عرصه خبر و حمايت افکار عمومي جهان از آنان به بهبود وضعيت اين حرفه و دست اندرکاران آن مي تواند کمک کند. بر اساس نتايج پژوهشي که در نوامبر 2007 ( آبان 1386 ) در هفته نامه "تايم" منتشر شد، خبرنگاران در طول دوران خدمت خود، به انواع بيماري ها از جمله افسردگي، کسالت وبي خوابي، مشکلات گوارشي ، مشکلات عصبي و رواني ، اختلالات شديد جسمي ، اختلالات قلبي و تنفسي ، ضعف بينايي ، پرخاشگري ، درد مفاصل، بي حسي انگشتان، فراموشي، مشکلات خانوادگي، شتابزدگي، فقدان احساس امنيت جاني و شغلي دچار مي شوند. متخصصان علوم پزشکي و روانشناسي مي گويند که روزنامه نگاري يکي از ده شغل پر خطردنيا بشمار مي رود که به دليل استرس فراوان و دنبال کردن اخبار روزانه، افراد را در معرض سکته هاي قلبي و زخم معده قرار مي دهد. گذشته از مشکلات روحي و جسمي گريبانگير روزنامه نگاران، تهديد، ارعاب، شکنجه، زنداني شدن و قتل نيز ظاهرا بخش جدايي ناپذير اين حرفه است. سازمان "گزارشگران بدون مرز" اعلام کرده است که در زملن حاضر يکصد و سي روزنامه نگار زن و مرد از آن رو که به وظايف شغلي خود عمل کرده اند، در سراسر جهان در زندان به سر مي‌برند. همچنين تهديد به مرگ به موضوعي عادي براي روزنامه نگاران تبديل شده که بعضي از آنها جنبه عملي به خود گرفته است به طوري که در چند ماهه اول سال 2008 ميلادي( از 12دي سال 1386 تا کنون ) 9 روزنامه نگار در کشورهاي گوناگون به قتل رسيده اند. سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارشي که به مناسبت روز جهاني آزادي مطبوعات در سوم ماه مه ( 14 ارديبهشت ماه ) منتشر کرد فهرستي متشکل از 39 تن از مقام هاي کشورهاي جهان از جمله کوبا و چين را تحت عنوان «دشمنان آزادي مطبوعات» معرفي کرد. در اين گزارش تاکيد شده است که در کوبا 23 و در چين 31 خبرنگار و روزنامه نگار در بازداشت به سر مي برند. سازمان گزارشگران بدون مرز همچنين از اضافه شدن رژيم صهيونيستي به اين فهرست خبر داد. اين موضوع به دنبال کشته شدن يک روزنامه نگار فلسطيني که براي خبرگزاري رويترز کار مي کرد، و به عمد به ضرب گلوله صهيونيست ها از پاي درآمد اتفاق افتاد. به گزارش اين سازمان، گروه هاي مسلح در افغانستان، عراق و پاکستان، شبه نظاميان کلمبيا، مکزيک، سومالي، نپال و سريلانکا نيز در زمره اين گروه قرار مي گيرند. سازمان گزارشگران بدون مرز همچنين از وضعيت و فعاليت خبرنگاران زن در سراسر جهان، اظهار نگراني کرد. اين گزارش افزود در برخي کشورها چون افغانستان، علاوه بر خبرنگاران زن، مردان نيز امنيت و آزادي ندارند. سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش ديگري خواستار توضيح ارتش امريکا در باره ي اقدام به سانسور و تهديد خبرنگاران، از جمله خبرنگار" فرانس پرس"شد. اين خبرنگاران قتل شهروندان افغاني به دست نيروهاي ويژه ارتش امريکا در جاده ي" کابل" به "جلال آباد" را پوشش خبري داده بودند. چهارم مارس 2007 ( 14 اسفند 1385) اعضاي ويژه نيروي دريايي امريکا در پي يک عمليات انتحاري در نزديکي جلال آباد که تعدادي قرباني بر جاي گذاشت، با آتش گشودن به سوي شهروندان رهگذر بيش از ده تن را کشته و تعداد بسياري را زخمي کردند.چند لحظه بعد يک سرباز امريکايي از خبرنگاران خواست که از خودرويي که سه سرنشين اش به قتل رسيده بودند، تصويربرداري نکنند. نظامي امريکايي سپس دوربين هاي خبرنگاران را از آنها گرفت و تصاوير گرفته شده را پاک کرد. وي خبرنگاران را تهديد کرد که در صورت پخش تصاوير، مجازات خواهند شد. خبرگزاري فرانسه در اين باره اعلام کرده است که از ارتش امريکا شکايت خواهد کرد. همچنين کميته حفاظت از روزنامه نگاران از دولت بنگلادش خواسته است که با يک تفحص جدي و مجازات عاملان قتل، ضرب و شتم، ارعاب و تهديد خبرنگاران، به چرخه طولاني خشونت عليه رسانه ها در بنگلادش پايان دهد. بنگلادش در آسيا به عنوان خشن ترين کشور عليه خبرنگاران شهرت يافته است .از سال 1997 تاکنون حداقل 7 خبرنگار به خاطر حرفه خود کشته شده اند. در بنگلادش خبرنگاراني که به افشاي باندهاي قاچاق و فساد مي پردازند جان سالم به در نمي برند. هاييتي، ، آفريقاي مرکزي، گرجستان، پاکستان، سومالي، ونزوئلا، الجزاير، مالديو، اوکراين و آمريکا از جمله کشورهايي هستند که به عنوان مناطق ناامن براي روزنامه نگاران و خبرنگاران معرفي شده است، به اين فهرست رژيم صهيونيستي اسراييل را نيز بايد اضافه کرد. گزارش جديد سازمان گزارشگران بدون مرز، در زمينه‌ي وضعيت حقوق رسانه‌ها در داخل اتحاديه‌ي اروپا، در معرض خطر بودن آزادي مطبوعات در داخل اتحاديه‌ي اروپا را خاطر نشان کرد و مشکل امنيتي را که برخي از خبرنگاران در کشورهاي اروپاي غربي از جمله فرانسه، دانمارک، ايتاليا، ايرلند شمالي و اسپانيا با آن مواجه هستند مورد توجه قرار داد. بر اساس اين گزارش، در فرانسه خبرنگاراني که خشونت‌هاي رخ داده در جزيره‌ي مديترانه‌يي "کورسيکا" را پوشش داده بودند، تهديد شدند ودر ايتاليا تهديد عليه خبرنگاران از سوي تبهکاران سازمان يافته صورت مي‌گيرد. در منطقه‌ي "باسک" اسپانيا خبرنگاران با شبه نظاميان جدايي طلب باسک (ETA) درگير شده‌اند و در ايرلند شمالي نيز با وجود شکل گيري روند صلح در طي چند سال گذشته، خبرنگاران همچنان تهديد به مرگ مي‌شوند. گزارشگران بدون مرز در گزارش خود تاکيد کرد: وجود آزادي مطبوعات در اتحاديه اروپا يک واقعيت است. هيچ روزنامه نگاري به دستور مقام هاي دولتي به قتل نرسيده و يا زنداني نشده است. سانسور رسمي وجود ندارد. رسانه ها عقايد متفاوتي را منعکس مي کنند و کثرات گرايي در عقيده و تفکر به طور کلي تضمين شده است با اين حال "نگراني" هايي وجود دارد. گزارشگران بدون مرز در گزارش خود به فرانسه اشاره مي کند که روزنامه نگاران به هنگام پوشش خبري رويدادهاي حومه شهرها، در معرض تهديد فيزيکي قرار مي گيرند. به اين ترتيب طي دوسال ونيم اخير ده ها عکاس، فيلم بردار و گزارشگر فرانسوي مورد تعرض قرار گرفته اند. گزارش اين سازمان هم چنين حاکي است که در ايتاليا روزنامه نگاران از سوي مافيا تهديد مي شوند به همين خاطر ده ها روزنامه نگار ايتاليايي، در پي تهديد باندهاي جنايتکار، تحت حفاظت پليس کار و زندگي مي کنند. همه روزنامه نگاراني که درباره فعاليت هاي مافيا کار مي کنند، هر کدام به نوعي تهديد شده اند. خشونت عليه روزنامه نگاران در کشورهاي سوئد، بلغارستان، روماني، مجارستان، جمهوري چک و قبرس نيز ديده شده است. در آلمان نيز لحن اعتراض ها نسبت به محدوديت هاي روزافزون در برابر آزادي فعاليت روزنامه گاران روزبه روز تند تر مي شود. "ميشائيل کونکن " رئيس اتحاديه روزنامه نگاران آلمان ، در مراسمي به مناسبت روز جهاني آزادي مطبوعات در برلين، نسبت به تضعيف آزادي مطبوعات در آلمان هشدار داد و گفت: نه تنها زندگي و يا آزادي روزنامه نگاران، بلکه تحقيق آزادانه و گزارشگري نيز در آلمان در معرض تهديد قرار گرفته است. سازمان گزارشگران بدون مرز مي گويد: دشمنان آزادي مطبوعات، از قدرت خود براي زنداني و شکنجه کردن، ربودن و يا حتي قتل روزنامه نگاران استفاده مي کنند. عموما موقعيت و مقام آنها عاملي براي مصون ماندن آنها از مجازات است و معمولا براي مسئوليتي که در نقض حقوق بشر دارند، هيچگاه محاکمه نمي شوند.
+ نوشته شده توسط saremi در 28 Jun 2008 و ساعت 12 PM
GetBC(189);
آرشیو نظرات
یاد ونام شهیدان
باسلام
هموطن عزيز ومحترم
از لطف وصداقت شما صميمانه متشكرم
ايراني درهركجاكه باشدفارغ از رنگ ومذهب وغيره...ايراني است
قطعادرهيچ دين وآئيني وهيچ جاي دنيا هيچ كسي از مرگ وناخوشي ديگران راضي نخواهد بود دوست گرامي من وشما وهمه ايرانيان غيرتمند خوب ميدانيم كه امروزه چه كساني وبه خاطر بقاي خود از ياد ونام جگر گوشه هايمان چگونه استفاده ميكنند پس من بر حسب وطيفه انساني خود فارغ از هر گروه ودسته اي بخاطربقاي رشادت هاي فرزندان اين آب وخاك اقدام به اين كار كردم وخواهم گفت كه خانواده هاي شهدا وايثارگران واقعا مظلومند وبعضا از ياد ونام آنان سو استفاده وخيلي ها به راحتي از آنان خرج ميكنند ميدانم كه ناراحتي شما وساير هموطنان از برخورد هاي سليقه اي وابزار قرار دادن آنها مي باشد .پس بدانيد.كه بر ما چه مي گذرد
با تقديم احترام P
+ نوشته شده توسط saremi در 22 May 2008 و ساعت 1 AM
GetBC(132);
آرشیو نظرات
یاد ونام شهیدان
باسلام
هموطن عزيز ومحترم
از لطف وصداقت شما صميمانه متشكرم
ايراني درهركجاكه باشدفارغ از رنگ ومذهب وغيره...ايراني است
قطعادرهيچ دين وآئيني وهيچ جاي دنيا هيچ كسي از مرگ وناخوشي ديگران راضي نخواهد بود دوست گرامي من وشما وهمه ايرانيان غيرتمند خوب ميدانيم كه امروزه چه كساني وبه خاطر بقاي خود از ياد ونام جگر گوشه هايمان چگونه استفاده ميكنند پس من بر حسب وطيفه انساني خود فارغ از هر گروه ودسته اي بخاطربقاي رشادت هاي فرزندان اين آب وخاك اقدام به اين كار كردم وخواهم گفت كه خانواده هاي شهدا وايثارگران واقعا مظلومند وبعضا از ياد ونام آنان سو استفاده وخيلي ها به راحتي از آنان خرج ميكنند ميدانم كه ناراحتي شما وساير هموطنان از برخورد هاي سليقه اي وابزار قرار دادن آنها مي باشد .پس بدانيد.كه بر ما چه مي گذرد
با تقديم احترام P
+ نوشته شده توسط saremi در 22 May 2008 و ساعت 1 AM
GetBC(133);
آرشیو نظرات
گزارشگران بدون مرز ایران باباقی
'نگرانی شدید' گزارشگران بدون مرز از حال باقی

آقای باقی از 20 مهر ماه در ارتباط با فعالیت هایش به عنوان رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان، زندانی بوده است
سازمان گزارشگران بدون مرز در مورد سلامتی عمادالدین باقی، از فعالان حقوق بشر ایرانی که حدود دو ماه و نیم پیش دستگیر شدابراز نگرانی شدید کرده است.
گزارشگران بدون مرز در بیانیه ای که روز جمعه (بیست و هشتم دسامبر) منتشر شد، به انتقال آقای باقی از زندان اوین به بیمارستان اشاره کرده و نحوه برخورد با وی را "غیرقابل قبول" خوانده است.
آقای باقی روز چهارشنبه (بیست و ششم دسامبر/ پنجم دی ماه) به دلیل وخامت حالش - که وکیل مدافع وی آن را به "حمله عصبی" نسبت داد - به بیمارستان منتقل شد.
آنطور که گزارشگران بدون مرز به نقل از وکیل مدافع آقای باقی نوشته، وضعیت جسمانی او مساعدتر شده و خانواده اش "پس از بیست و چهار ساعت بی خبری" موفق به ملاقات با وی شده اند.
عمادالدین باقی که ریاست انجمن دفاع از حقوق زندانیان ایران را بر عهده دارد، روز بیستم مهر ماه دستگیر شد. مقام های مسئول جمهوری اسلامی اتهام او را "تبلیغ علیه نظام" و "انتشار اسناد محرمانه زندانیان زندان های امنیتی" اعلام کردند.
گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود نوشته که آقای باقی از بدو دستگیری در سلول انفرادی در زندان اوین به سر می برده و "از آنجایی که وضعیت جسمانی او به تدریج در دو ماه گذشته بدتر شده، نمی توان تصور کرد که در زندان بهبودی در حالش حاصل شود."
از آنجایی که وضعیت جسمانی آقای باقی به تدریج در دو ماه گذشته بدتر شده، نمی توان تصور کرد که در زندان بهبودی در حالش حاصل شود

گزارشگران بدون مرز
پیشتر خبرگزاری فرانسه به نقل از صالح نیکبخت، وکیل آقای باقی، گزارش کرده بود که پزشک معالج مشکل موکلش را "حملات ناشی از فشار شدید عصبی" دانسته و افزوده بود که وی از سرعت واکنش مقام های زندان اوین پس از حمله عصبی راضی است.
آقای باقی که بنیانگذار انجمن دفاع از حقوق زندانیان است، بارها علنا به اعدام ها در ایران که بسیاری از آنها در ملاء عام صورت می گیرد اعتراض کرده و چندین دوره زندانی شده است.
براساس اتهامات تازه ای که به او وارد شده، وی اطلاعات محرمانه را از زندانیان جمع آوری کرده و این اطلاعات را در جریان سمینارهایی که گروه او برگزار کرده، در اختیار دیگران گذاشته است.
بعد از بازداشت آقای باقی مقامات دادگاه بلافاصله با اشاره به حکم زندان تعلیقی او از سال 2003، آن حکم را به اجرا گذاشتند. حکم حبس تعلیقی سال 2003 (1382) یک ساله بود.
باقی قبلا به اتهام توهین به مقدسات زندانی و در سال 2002 پس از تحمل سه سال حبس آزاد
+ نوشته شده توسط saremi در 29 Dec 2007 و ساعت 1 AM
GetBC(111);
آرشیو نظرات
اعلاميه جهاني حقوق بشر

ی
اعلاميه‌ء جهانی حقوق بشر
Mon 10 12 2007 - 12:52
دهم دسامبر مصادف با روز جهانی حقوق بشر است. متن کامل اعلامیه جهانی حقوق بشر به شرح ذیل است:اعلاميه‌ء جهانی حقوق بشر ١٠ دسامبر ١٩٤٨ ديباچه از آن جا كه شناسايی حيثيت و كرامت ذاتی تمام اعضای خانوادهء بشری و حقوق برابر و سلب ناپذير آنان اساس آزادی ، عدالت و صلح در جهان است؛ از آن جا كه ناديده گرفتن و تحقير حقوق بشر به اقدامات وحشيانه ای انجاميده كه وجدان بشر را برآشفته‌اند و پيدايش جهانی كه در آن افراد بشر در بيان و عقيده آزاد، و از ترس و فقر فارغ باشند، عالی ترين آرزوی بشر اعلا م شده است؛ از آن جا كه ضروری است كه از حقوق بشر با حاكميت قانون حمايت شود تا انسان به عنوان آخرين چاره به طغيان بر ضد بيداد و ستم مجبور نگردد؛ از آن جا كه گسترش روابط دوستانه ميان ملت‌ها بايد تشويق شود؛ از آن جا كه مردمان ملل متحد، ايمان خود را به حقوق اساسی بشر و حيثيت و كرامت و ارزش فرد انسان و برابری حقوق مردان و زنان ، دوباره در منشور ملل متحد اعلا م و عزم خود را جزم كرده‌اند كه به پيشرفت اجتماعی ياری رسانند و بهترين اوضاع زندگی را در پرتو آزادی فزاينده به وجود آورند؛ از آن جا كه دولت‌های عضو ء متحد شده‌اند كه رعايت جهانی و موثر حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را با همكاری سازمان ملل متحد تضمين كنند؛ از آن جا كه برداشت مشترك در مورد اين حقوق و آزادی‌ها برای اجرای كامل اين تعهد كمال اهميت را دارد؛ مجمع عمومی اين اعلاميهء جهانی حقوق بشر را آرمان مشترك تمام مردمان و ملت‌ها اعلا م می‌كند تا همهء افراد و تمام نهادهای جامعه اين اعلاميه را همواره در نظر داشته باشند و بكوشند كه به ياری آموزش و پرورش ، رعايت اين حقوق و آزادی‌ها را گسترش دهند و با تدابير فزايندهء ملی و بين المللی ، شناسايی و اجرای جهانی و موثر آن‌هارا چه در ميان مردمان كشورهای عضو و چه در ميان مردم سرزمين‌هايی كه در قلمرو آن‌ها هستند، تامين كنند. مادهء ١ تمام افراد بشر آزاد زاده می‌شوند و از لحاظ حيثيت و كرامت و حقوق با هم برابراند. همگی دارای عقل و وجدان هستند و بايد با يكديگر با روحيه ای برادرانه رفتار كنند. مادهء ٢ هر كس می‌تواند بی هيچ گونه تمايزی، به ويژه از حيث نژاد، رنگ، جنس، زبان، دين، عقيده ء سياسی يا هر عقيده ء ديگر، و همچنين منشا ملی يا اجتماعی، ثروت، ولادت يا هر وضعيت ديگر، از تمام حقوق و همهء آزادی‌های ذكرشده در اين اعلاميه بهره مند گردد. به علاوه نبايد هيچ تبعيضی به عمل آيد كه مبتنی بر وضع سياسی، قضايی يا بين المللی كشور يا سرزمينی باشد كه شخص به آن تعلق دارد، خواه اين كشور يا سرزمين مستقل، تحت قيمومت يا غير خودمختار باشد، يا حاكميت آن به شكلی محدود شده باشد. مادهء ٣ هر فردی حق زندگی، آزادی و امنيت شخصی دارد. مادهء ٤ هيچ كس را نبايد در بردگی يا بندگی نگاه داشت. بردگی و دادوستد بردگان به هر شكلی كه باشد، ممنوع است. مادهء ٥ هيچ كس نبايد شكنجه شود يا تحت مجازات يا رفتاری ظالمانه، ضد انسانی يا تحقيرآميز قرار گيرد. مادهء ٦ هر كس حق دارد كه شخصيت حقوقی اش در همه جا به رسميت شناخته شود. مادهء ٧ همه در برابر قانون مساوی هستند و حق دارند بی هيچ تبعيضی از حمايت يكسان قانون برخوردار شوند. همه حق دارند در مقابل هر تبعيضی كه ناقض اعلا ميهء حاضر باشد، و بر ضد هر تحريكی كه برای چنين تبعيضی به عمل آيد، از حمايت يكسان قانون بهره مند گردند. مادهء ٨ در برابر اعمالی كه به حقوق اساسی فرد تجاوز كنند ـ حقوقی كه قانون اساسی يا قوانين ديگر برای او به رسميت شناخته است ـ هر شخصی حق مراجعه‌ء موثر به دادگاه‌های ملی صالح را دارد. مادهء ٩ هيچ كس را نبايد خودسرانه توقيف، حبس يا تبعيد كرد. مادهء ١٠ هر شخص با مساوات كامل حق دارد كه دعوايش در دادگاهی مستقل و بی طرف، منصفانه و علنی رسيدگی شود و چنين دادگاهی در باره‌ ء حقوق و الزامات وی، يا هر اتهام جزايی كه به او زده شده باشد، تصميم بگيرد. مادهء ١١ ١- هر شخصی كه به بزهكاری متهم شده باشد، بی گناه محسوب می‌شود تا هنگامی كه در جريان محاكمه ای علنی كه در آن تمام تضمين‌های لازم برای دفاع او تامين شده باشد، مجرم بودن وی به طور قانونی محرز گردد. ٢- هيچ كس برای انجام دادن يا انجام ندادن عملی كه در موقع ارتكاب آن، به موجب حقوق ملی يا بين المللی جرم شناخته نمی‌شده است، محكوم نخواهد شد. همچنين هيچ مجازاتی شديدتر از مجازاتی كه در موقع ارتكاب جرم به آن تعلق می‌گرفت، دربارهء كسی اعمال نخواهد شد. مادهء ١٢ نبايد در زندگی خصوصی، امور خانوادگی، اقامت گاه يا مكاتبات هيچ كس مداخله‌های خودسرانه صورت گيرد يا به شرافت و آبرو و شهرت كسی حمله شود. در برابر چنين مداخله‌ها و حمله‌هايی، برخورداری از حمايت قانون، حق هر شخصی است. مادهء ١٣ ١- هر شخصی حق دارد در داخل هر كشور آزادانه رفت وآمد كند و اقامتگاه خود را برگزيند. ٢- هر شخصی حق دارد هر كشوری ، از جمله كشور خود را ترك كند يا به كشورخويش بازگردد. مادهء ١٤ ١- در برابر شكنجه، تعقيب و آزار، هر شخصی حق درخواست پناهندگی و برخورداری از پناهندگی در كشورهای ديگر را دارد. ٢- در موردی كه تعقيب واقعا در اثر جرم عمومی و غيرسياسی يا در اثر اعمالی مخالف با هدف‌ها و اصول ملل متحد باشد، نمی‌توان به اين حق استناد كرد. مادهء ١٥ ١- هر فردی حق دارد كه تابعيتی داشته باشد. ٢- هيچ كس رانبايد خودسرانه از تابعيت خويش ، يا از حق تغيير تابعيت محروم كرد. مادهء ١٦ ١- هر مرد و زن بالغی حق دارند بی هيچ محدوديتی از حيث نژاد، مليت، يا دين با همديگر زناشويی كنند و تشكيل خانواده بدهند. در تمام مدت زناشويی و هنگام انحلال آن، زن و شوهر در امور مربوط به ازدواج حقوق برابر دارند. ٢- ازدواج حتما بايد با رضايت كامل و آزادانهء زن و مرد صورت گيرد. ٣- خانواده ركن طبيعی و اساسی جامعه است و بايد از حمايت جامعه و دولت بهره مند شود. مادهء ١٧ ١- هر شخصی به تنهايی يا به صورت جمعی حق مالكيت دارد. ٢- هيچ كس را نبايد خودسرانه از حق مالكيت محروم كرد. مادهء ١٨ هر شخصی حق دارد از آزادی انديشه، وجدان و دين بهره مند شود. اين حق مستلزم آزادی تغيير دين يا اعتقاد و همچنين آزادی اظهار دين يا اعتقاد، در قالب آموزش دينی، عبادت‌ها و اجرای آيين‌ها و مراسم دينی به تنهايی يا به صورت جمعی، به طور خصوصی يا عمومی است. مادهء ١٩ هر فردی حق آزادی عقيده و بيان دارد و اين حق، مستلزم آن است كه كسی از داشتن عقايد خود بيم و نگرانی نداشته باشد و در كسب و دريافت و انتشار اطلاعات و افكار، به تمام وسايل ممكن، و بدون ملاحظات مرزی، آزاد باشد. مادهء ٢٠ ١- هر شخصی حق دارد از آزادی تشكيل اجتماعات، مجامع و انجمن‌های مسالمت آميز بهره مند گردد. ٢- هيچ كس را نبايد به شركت در هيچ اجتماعی مجبور كرد. مادهء ٢١ ١- هر شخصی حق دارد كه در اداره‌ء امور عمومی كشور خود، مستقيما يا به وساطت نمايندگانی كه آزادانه انتخاب شده باشند، شركت جويد. ٢- هر شخصی حق دارد با شرايط برابر به مشاغل عمومی كشور خود دست يابد. مادهء ٢٢ هر شخصی به عنوان عضو جامعه، حق امنيت اجتماعی دارد و مجاز است به ياری مساعی ملی و همكاری بين المللی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ضروری برای حفظ حيثيت و كرامت و رشد آزادانهء شخصيت خودرا، با توجه به تشكيلا ت و منابع هر كشور، به دست آورد. مادهء ٢٣ ١- هر شخصی حق دارد كار كند، كار خود را آزادانه برگزيند، شرايط منصفانه و رضايت بخشی برای كار خواستار باشد و در برابر بیكاری حمايت شود. ٢- همه حق دارند كه بی هيچ تبعيضی، در مقابل كار مساوی، مزد مساوی بگيرند. ٣- هركسی كه كار می‌كند حق دارد مزد منصفانه و رضايت بخشی دريافت دارد كه زندگی او و خانواده اش را موافق حيثيت و كرامت انسانی تامين كند و در صورت لزوم با ديگر وسايل حمايت اجتماعی كامل شود. ٤- هر شخصی حق دارد كه برای دفاع از منافع خود با ديگران اتحاديه تشكيل دهد و يا به اتحاديه‌های موجود بپيوندد. مادهء ٢٤ هر شخی حق استراحت، فراغت و تفريح دارد و به ويژه بايد از محدوديت معقول ساعات كار و مرخصی‌ها و تعطيلا ت ادواری با دريافت حقوق بهره مند شود. مادهء ٢٥ ١- هر شخصی حق دارد كه از سطح زندگی مناسب برای تامين سلامتی و رفاه خود و خانواده اش، به ويژه از حيث خوراك، پوشاك، مسكن، مراقبت‌های پزشكی و خدمات اجتماعی ضروری برخوردار شود. همچنين حق دارد كه در مواقع بیكاری، بيماری، نقص عضو، بيوگی، پيری يا در تمام موارد ديگری كه به عللی مستقل از ارادهء خويش وسايل امرار معاشش را از دست داده باشد، از تامين اجتماعی بهره مند گردد. ٢- مادران و كودكان حق دارند كه از كمك و مراقبت ويژه برخوردار شوند. همهء كودكان، اعم از آن كه در پی ازدواج يا بی ازدواج زاده شده باشند، حق دارند كه از حمايت اجتماعی يكسان بهره مند گردند. مادهء ٢٦ ١- هر شخصی حق دارد كه از آموزش و پرورش بهره مند شود. آموزش و پرورش، و دست كم آموزش ابتدايی و پايه، بايد رايگان باشد. آموزش ابتدايی اجباری است. آموزش فنی و حرفه ای بايد همگانی شود و دست يابی به آموزش عالی بايد با تساوی كامل برای همه امكان پذير باشد تا هركس بتواند بنا به استعداد خود از آن بهره مند گردد. ٢- هدف آموزش و پرورش بايد شكوفايی همه جانبهء شخصيت انسان و تقويت رعايت حقوق بشر و آزادی‌های اساسی باشد. آموزش و پرورش بايد به گسترش حسن تفاهم، دگرپذيری و دوستی ميان تمام ملت‌ها و تمام گروه‌های نژادی يا دينی و نيز به گسترش فعاليت‌های ملل متحد در راه حفظ صلح ياری رساند. ٣- پدر و مادر در انتخاب نوع آموزش و پرورش برای فرزندان خود، برديگران حق تقدم دارند. مادهء ٢٧ ١- هر شخصی حق دارد آزادانه در زندگی فرهنگی اجتماع، سهيم و شريك گردد و از هنرها و به ويژه از پيشرفت علمی و فوايد آن بهره مند شود. ٢- هركس حق دارد از حمايت منافع معنوی و مادی آثار علمی، ادبی يا هنری خود برخوردار گردد. مادهء ٢٨ هر شخصی حق دارد خواستار برقراری نظمی در عرصه‌ء اجتماعی و بين المللی باشد كه حقوق و آزادی‌های ذكرشده در اين اعلاميه را، به تمامی تأمين و عملی سازد. مادهء ٢٩ ١- هر فردی فقط در برابر آن جامعه ای وظايفی برعهده دارد كه رشد آزادانه و همه جانبهء او را ممكن می‌سازد. ٢- هركس در اعمال حقوق و بهره گيری از آزادی‌های خود فقط تابع محدوديت‌هايی قانونی است كه صرفا برای شناسايی و مراعات حقوق و آزادی‌های ديگران و برای رعايت مقتضيات عادلانه‌ء اخلاقی و نظم عمومی و رفاه همگانی در جامعه ای دموكراتيك وضع شده اند. ٣- اين حقوق و آزادی‌ها در هيچ موردی نبايد بر خلاف هدف‌ها و اصول ملل متحد اعمال شوند. مادهء ٣٠ هيچيك از مقررات اعلاميه‌ء حاضر نبايد چنان تفسير شود كه برای هيچ دولت، جمعيت يا فردی متضمن حقی باشد كه به موجب آن برای از بين بردن حقوق و آزادی‌های مندرج در اين اعلاميه فعاليتی انجام دهد يا به عملی دست بزند.
+ نوشته شده توسط saremi در 26 Dec 2007 و ساعت 5 PM
GetBC(109);
آرشیو نظرات
انجمن روز نامه نگاران مسلمان

_
نايب رييس انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان
جهت افزايش كارآمدي طرح ضابطه‌مند كردن كارت‌هاي خبرنگاران گام برداريم

نايب رييس انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان گفت: فارغ از جناح‌بندي‌هاي سياسي بايد در جهت افزايش كارآمدي طرح وزارت ارشاد مبني بر طرح ضابطه‌مند كردن كارت‌هاي خبرنگاران گام برداشت. مريم پوريامين در گفت‌وگو با (ايسنا) تصريح كرد: هر حركتي كه از سوي تشكل‌هاي صنفي و دولتي در مورد رسيدگي به وضعيت نابسمان روزنامه‌نگاران انجام شود، مثبت است به شرط آنكه تبعات آن از لحاظ كارشناسي و علمي سنجيده شود. آنچه خبرنگاران را رنج مي‌دهد، عدم امنيت شغلي است. اين عدم امنيت در كار پوياي خبرنگاري هر روز شكل تازه‌اي به خود مي‌گيرد. حال بايد ديد كه آيا سيستم دولتي مي‌تواند همزمان با اين تغييرات حركت كند




نمايش با ابعاد بزرگتر


متن كامل
بيانيه انجمن روزنامه نگاران مسلمان به مناسبت
بیست وهشتمین سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران
امام، بهمن 57 و پيروزي گلواژه‌هايي هستند كه از قاموس اين ملت پاك شدني نخواهند بود. ملتي كه در نزد عشق با آن عزيز، همه آن چه كه داشت به يكباره باخت تا انفجار نو و معجزه‌گون از پس شب هاي تيره پديدار شود معمار انقلاب اسلامي پايه هاي حدوث انقلاب را برپايه حضور حماسي مردم بنيان نهاد به گونه‌اي كه ميشل فوكو انديشمند شهير دنياي غرب آن هنگام كه در بحبوحه مبارزات مردم ايران عليه رژيم پهلوي وارد تهران شد در ارزيابي مشاهدات خود از حضور و پشتيباني مردم از انقلاب امام گفت:‌ اين انقلاب اولين انقلاب پست مدرنيستي در جهان معاصر است كه پايه هاي اقتدار خود را بر حضور همه جانبه ملت بنا نهاده است و امروز ديگر نمي توان مدعي بود كه قدرت سياسي صرفا از لوله تفنگ بيرون مي آيد‎
متن کامل
بيانيه انجمن روزنامه نگاران مسلمان
در ابراز همدردي با ملت آمريكا
فاجعه طوفان كاترينا و سيل ناشي از آن موجب بر جاي گذاشتن تلفات و آسيب پذيري و آوارگي بسياري از مردم آمريكا شده است انجمن روزنامه نگاران مسلمان ضمن ابراز همدردي با بازماندگان قربانيان و آوارگان اين حادثه، بر لزوم پيگيري سريع سازمان هاي امدادرساني جهاني به وضعيت آوارگان و مصيب ديدگان اين حادثه تاكيد دارد متاسفانه وجود تبعيض در كمك رساني به آسيب ديدگان طوفان كاترينا بر تلخي هاي اين فاجعه افزوده است
متن کامل
بيانيه انجمن روزنامه نگاران مسلمان
در محكوميت نقض حقوق اقليت ها در اروپا
روند گسترده و سازمان يافته نقض حقوق اقليت ها در اروپا به ويژه در كشورهايي مانند انگليس، فرانسه، آلمان و ايتاليا به مرحله خطرناكي رسيده است. اين روند حتي انتقاد و محكوميت از سوي برخي از سازمان‌هاي اروپايي حقوق بشر و عضو بين الملل را در چند روز گذشته به دنبال داشته است. انگليس از فرداي حادثه لندن به بهانه هاي واهي و با ادعاي مبارزه با تروريسم با اقدام به بازداشت بدون محاكمه و تفهيم اتهام و اعمال شكنجه عليه مظلومين به اقدامات تروريستي،‌ حقوق اقليت ها به ويژه مسلمانان را در اين كشور نقض كرده است حتي لندن پا رانيز از اين فراتر نهاد و در صدد اخراج جمعي از مسلمانان در اين كشور برآمده است
متن کامل
بيانيه انجمن روزنامه نگاران مسلمان
در حمايت از تصويب قانون اساسي
كميته 71 نفره اعضاي تدوين پيش نويس قانون اساسي عراق با گذشتن از سد تروريسم و موانع بسيار پيش روي توانست اين قانون را تدوين و به مجمع ملي عراق ارايه كند. اين مجمع نيز هفته گذشته آن را به تصويب رساند قراراست نسخه نهايي پيش نويس قانون اساسي عراق در 23 مهرماه سال جاري در روز همه پرسي به راي ملت عراق گذاشته شود
متن کامل
بيانيه انجمن روزنامه نگاران مسلمان
به مناسبت شروع مسووليت وزير جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي
فرهنگ از مقولاتي است كه در سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي درباره آن زياد گفته و نوشته شده است اما در عمل كمتر مورد اهتمام قرارگرفته است شكل گيري دولت جديد با شعار تحول همراه بود و فرهنگ از جمله نيازمندترين حوزها به تحول است. تحولي در جهت احياي مجدد ارزش‌هاي فراموشي شده انقلاب و اسلام و البته با روش هايي متناسب با اقتضائات امروز جامعه ايران
متن کامل
بيانيه انجمن روزنامه نگاران مسلمان
در محكوميت نقض حقوق مسلمانان در فرانسه
حوادث دردناکي كه اخيرا براي سياه پوستان مسلمان و محروم فرانسه روي داد افكار عمومي ايران را به شدت تحت تاثير قرار داد. تلقي ما از اين حوادث اين است كه دولت فرانسه متاسفانه تحت تاثير فشار لابي صهيونيستي در اين كشور اخيرا اقدامات تبعيض آميز و سركوبگرانه‌اي براي محدود ساختن آزادي هاي فردي و اجتماعي مسلمانان مقيم فرانسه به عمل آورده كه اين اقدامات از سوي كشوري كه مدعي دموكراسي و آزادي است، غير قابل قبول است